eläinfysioterapiaa koirille

Otan koiria vastaan Taitavat Tassut -tiloissa, Hakkutie 9, Jyväskylä. Lisäksi teen tarvittaessa kotikäyntejä.

Eläinfysioterapeutilla on hyvä koiran anatomian, fysiologian ja biomekaniikan tuntemus sekä lisäksi tietämystä eri koiraurheilulajien asettamista fyysisistä vaatimuksista sekä koiran käyttäytymisestä. Agility-, pk-, paimennus-, noutaja- ja metsästyslajit sekä vintti- ja rekikoiratkisat vaativat koiralta erittäin suurta fysiikkaa ja hyvää kuntoa, jotta ne kykenevät suoriutumaan tehtävästään nopeasti ja virheettömästi. Fysioterapeuttisilla harjoitteilla ja hoidoilla voidaan parantaa koiran nopeutta, hyppytekniikkaa, tasapainoa, koordinaatiota ja lisätä näin suoritustehokkuutta. Säännöllinen koiran tutkiminen, liikkumisen ja liikkeiden havainnointi sekä ennaltaehkäisevä lihashuolto ovat tärkeä osa kuntoutusta ja fyysisen kunnon ylläpitoa.

koirakuva

Koirien tyypillisimpiä ongelmia

Koirien yleisimpiä ongelmia ovat tuki- ja liikuntaelinvaivat, joita ovat mm. polvien ristisidevammat, rasituksen tai loukkaantumisten jälkitilat, selkäkivut, lihasvammat, murtumien jälkitilat ja nivelongelmat. Tyypillisimmin koira oireilee ontumalla tai liikkeessä ilmenee lievempää epäsymmetriaa ja epäpuhtautta. Suorituksen hitaus tai haluttomuus työskentelyyn voivat olla merkki kivusta ja ongelmasta. Agilityssa koira saattaa alkaa pudotella rimoja tai kieltäytyä hyppäämästä. Kotikoira voi olla haluton hyppäämään autoon tai se voi olla tavallista väsyneempi ja ärtyneempi.

Neurologisia ongelmia on selkäleikatuilla ja halvaantuneilla koirilla. Nämä potilaat hyötyvät suuresti fysioterapiasta. Neurologisia oireita ovat mm. takapään koordinaatiohäiriöt, takapään pettäminen/horjuminen sekä tasapainovaikeudet. Toipuminen suurista leikkauksista nopeutuu eläinfysioterapian avulla ja koiran toimintakyky palautuu nopeammin.

koirakuva2

Fysioterapiamenetelmät

Fysioterapiamenetelminä käytän mm. manuaalista terapiaa, nivelten mobilisointia, venyttelyä, terapeuttisia harjoituksia sekä TNS-sähkökipuhoitoa. Omistajan ohjaus ja neuvonta sekä kotiharjoitteet kuuluvat olennaisesti koiran hyvinvoinnin parantamiseen ja ylläpitämiseen. Tavoitteena on koiran toimintakyvyn palauttaminen, liikkeiden normalisoiminen, suorituskyvyn parantaminen sekä ennaltaehkäistä vammojen syntyä.

koirakuva2