eläinfysioterapiaa hevosille

Hoidan sekä ravi- että ratsuhevosia ja hevosten fysioterapiakäynnit teen ns. kotikäynteinä. Omaa hevostaustaa minulla on sekä ravi- että ratsupuolelta.

Hevoset ovat saaliseläimiä, jonka vuoksi ne eivät näytä kipua. Yleensä omistaja/valmentaja huomaa jonkin olevan vialla vasta sitten, kun hevonen alkaa oireilla selvästi esimerkiksi ontumalla. Hevosten kanssa tulisi huomioida tämä kivun peittäminen, sillä hevonen kykenee liikkumaan melko oireettomasti kivusta huolimatta. Tästä aiheutuvan kompensaation ja ylikuormituksen seurauksena hevonen lopulta alkaa oireilla selvästi ja ongelmat ovat edenneet jo pidemmälle.

Hevosten tyypillisimmät ongelmat

Ravihevosilla tyypillisimpiä oireita ovat selkäkipu, vinossa juokseminen, lihasten arkuus ja jäykkyys, liikkeen epäpuhtaus, takajalkojen ponnistusvoiman heikkous ja epäsymmetria tai etujalkojen eteenviennin rajoittuneisuus. Oireiden tai kivun vuoksi hevosen suorituskyky voi olla alentunut, hevonen saattaa hypätä laukalle tai sen palautuminen kestää normaalia pidempään.

Ratsuilla tyypillisimpiä oireita ovat mm. liikkeiden epäpuhtaus ja epäsymmetrisyys, liikkeiden huono joustavuus, kokoamisen vaikeus, taipumisen kankeus, ponnistusvoiman heikkous tai esim. laukka ei pyöri kunnolla.

Fysioterapiamenetelmät

Fysioterapiamenetelminä käytän mm. manuaalista terapiaa, nivelten mobilisointia, venyttelyä, kinesio-teippausta, TNS-sähkökipuhoitoa sekä paljon erilaisia terapeuttisia harjoituksia. Omistajan ohjaus ja neuvonta sekä kotiharjoitteet kuuluvat olennaisesti hevosen hyvinvoinnin parantamiseen ja ylläpitämiseen. Varusteiden sopivuuden tarkistaminen on erittäin tärkeää, sillä usein ongelmat voivat johtua pelkästään hevoselle huonosti sopivasta satulasta tai siloista. Lisäksi kengityksellä on suuri merkitys hevosen liikkumiseen.

Fysioterapian tavoitteena on hevosen toimintakyvyn palauttaminen, liikkeiden normalisoiminen, suorituskyvyn parantaminen sekä ennaltaehkäistä vammojen syntyä.